Content; onze activa van de toekomst ?!
In het huidige tijdsbeeld is internet niet meer weg te denken uit ons verkenning proces, een gegeven waar menig marketing expert al boeken over vol heeft geschreven. Belangrijk gevolg ervan was niet alleen dat dit geleid heeft tot ook een verschuiving in de plaats van de conversie, denk aan de opkomst van webwinkels, maar zeker ook de explosieve groei van handelsplatformen zoals Amazon, Coolblue en Bol. Het heeft er ook toe geleid dat een explosie in content is ontstaan, content in verschillende vormen om op de verschillende media en devices op de juiste manier vertoont te kunnen worden. Maar ook content op alternatieve manieren geproduceerd, denk dan maar aan user-generated content via de sociale kanalen maar zeker ook door de semi-professionele influencer scene. Allemaal strijden ze om een zo groot mogelijk bereik, want daarop zijn de verdienmodellen geënt. En hier ligt nu ook precies de grote kans!
Uiteraard is het bereik en het daarmee samenhangende conversie potentieel een belangrijk fenomeen. Maar wat vaak vergeten wordt is dat dit bereik doorgaans tot stand komt door de juiste contextuele informatie aan mensen aan te bieden. Deze informatie is de werkelijke waarde die tot het bereik leidt. Die waarde heeft echter ook een keerzijde, wanneer zij zich concentreert op modische of vergankelijke/vluchtige informatie dan is de houdbaarheid beperkt en daarmee het risico op churn van dat bereik groot. Een ander facet is de wijze waarop vaak qua opslag en indexatie met deze informatie, of eigenlijk assets, wordt omgegaan. Publiceren en posten op een sociaal kanaal mag dan wel zorgen voor een boost in views en tijdelijke bereiksaanwas, het is zeker geen formule die je als content eigenaar op langere termijn helpt, indexatie op deze platformen komt immers op het conto van het social media platform en niet bij jou als content eigenaar. Dit is doorgaans goed juridisch ingeregeld bij deze platform aanbieders(en eigenlijk ook onderdeel van hun verdienmodel).
Moraal van het verhaal is dus eigenlijk dat we doorgaans onvoldoende bewust onze duur geproduceerde en gedistribueerde content vergeten te behandelen als waardevolle activa die een belangrijke rol nu en in de toekomst voor onze online vindbaarheid kunnen betekenen. We zetten onszelf dus eigenlijk in de toekomst buitenspel en dat is een gemiste kans!
De oplossing is zowel verstandelijke als praktisch/technisch niet zo heel erg ingewikkeld. Het begint met het bewustzijn dat content in welke vorm dan ook, gezien zou moeten worden als bedrijfs activa. Niet dat je ze direct op de balans zou moeten zetten, maar in ieder geval herkennen dat ze een commerciële waarde vertegenwoordigen. Maar om te komen tot het werkelijk kunnen inzetten als bedrijfsactiva, is het verzorgen dat deze content ook daadwerkelijk hierop is toegerust een voorwaarde. Alle geproduceerde content moet vanuit dat perspectief zijn voorzien van titels, beschrijvingen en de juiste tags voor vindbaarheid. Vooral in de traditionele maakindustrieën is dit nog redelijk ongebruikelijk, en biedt het ook daar een sterke kans tot aanbod differentiatie. Vooral het adequaat en doordacht inregelen van deze “backend” content is een belangrijke succesfactor. Immers de huidige zoekmachines zijn zo ontwikkeld dat ze juist scannen op basis van deze titels, beschrijvingen en tags, hier een waarde aan toekennen en vervolgens beoordelen op basis van links hoe deze content qua waarde binnen de internet gebruikers wordt gewaardeerd. Deze optelsom leidt tot een autoriteit score. Een score die vervolgens bepaald op welke plaats je in de zoekmachines wordt teruggevonden. Een score die vervolgens ook nog eens cummuleert wanneer je meerdere waardevolle content assets hebt over een soortgelijk onderwerp. Het is dan echter wel belangrijk dat de plaats waar de indexatie plaatsvind op een domein dat in jouw bezit is. Is dat niet het geval, zoals bij content op de sociale netwerken, dan wordt de indexatie feitelijk in het voordeel van dit sociale netwerk gedaan…..
Het goed en beheersbaar opslaan van de assets en er daarnaast voor zorgen dat deze assets snel indexeerbaar en distribueerbaar zijn is dus erg belangrijk. Dit is precies waar een PIM/DAM (product informatie manager/Data asset manager)oplossing op is ingericht. Naast deze kern functies is een andere belangrijke tijd- en daarmee geldbesparend voordeel het feit dat in een PIM/DAM gewerkt wordt vanuit de HighRes versies van de assets. De oplossingen zijn in staat om vanuit deze highRes versies automatisch verschillende rendities te maken die zijn afgestemd op de meest gevraagde en voorkomende formaten ervan(denk aan kanalen zoals een computer, telefoon of billboard). Deze rendities zijn echter een versleutelingsvorm van de HighRes-versies en derhalve dus geen zware files waarvoor aparte opslagruimte vereist is. Een ander bijkomend voordeel is het feit dat een PIM/DAM in staat is zeer gedetailleerd asset management te doen. Dit is vooral belangrijk wanneer bijvoorbeeld fotografie met beeld en portretrecht is belast, het vastleggen van eigendomsrechten en de looptijd/duur alsmede eraan verbonden kosten worden hiermee inzichtelijk en aggregeerbaar bijvoorbeeld per maand of kwartaal zonder dat dit veel uitzoekwerk of onaangename claims tot gevolg heeft. Tenslotte geeft een PIM/DAM de mogelijkheid om jouw assets ook te distribueren en onderhouden op domeinen die niet door in jouw eigendom of beheer zijn. Vooral in een commerciële situatie wanneer je bijvoorbeeld een product hebt dat in meerdere webshops van anderen verkocht wordt. Het voortdurende doorsturen van aangepaste beelden of beschrijvingen is een tijdrovende klus. Zeker als je dit voor meerdere domeinen moet doen. Met een PIM/DAM kun je eenvoudigweg een URL ter beschikking stellen die ten allen tijden de juiste informatie ter beschikking stelt aan de gebruiker van die URL. Zelfs wanneer je aanpassen wil doen, doe je dat alleen in je PIM/DAM, waarna de URL de verwijzing naar de ge-update content verzorgt, zonder dat je daar extra werkzaamheden of communicatie voor hoeft te verrichten.
Wanneer je dus de beschikking hebt over een enorme hoeveelheid content, die je eenvoudig wil kunnen beheren, distribueren, manipuleren of eenvoudigweg exporteren(print) maar daarnaast ook een bijdrage wil laten leveren als bedrijfsactiva (door ze vindbaar en indexeerbaar te maken voor goed zoekposities en dus autoriteitsopbouw) dan is het dus een verstandige keuze om liever vandaag dan morgen je content in een PIM/DAM omgeving te upgraden tot echte bedrijfsactiva.