Content

Next Generation succes komt binnen handbereik als je begint met de content die je produceert te zien en behandelen als waardevolle bedrijfs assets
— Tom de Waard 2019

“Hoe kan ik me voorbereiden op de toekomst als het gaat om content creatie? ”

 
IIn publicaties, kunst, en communicatie is content (inhoud) de informatie en ervaringen die gericht zijn op een eindgebruiker of publiek.[1] Het is ‘iets wat uitgedrukt moet worden door middel van een medium, zoals spraak, schrift, of andere kunsten’. Content kan worden geleverd via diverse media, waaronder internet, televisie, audio-cd’s, boeken, tijdschriften, en live-evenementen zoals conferenties of podiumoptredens.
— https://nl.wikipedia.org/wiki/Content_(media)
De vorm en kanaal waarvoor content gemaakt wordt is belangrijk voor het succesvol inzetten voor persona’s en customer journeys

In communicatie kan content worden verdeeld in 4 categorieën, die enerzijds gericht zijn op een zekere mate van emotionele of rationele behoefte of actie gerelateerd als het gaat om het vervullen van een awareness of aankoop/ conversie doel.

Afhankelijk van deze verschillende behoeftes of doelen kan de feitelijke verschijningsvorm en informatie presentatie of rijkheid verschillen. Een gelijksoortig resultaat kan verschijnen voor verschillende persona’s of doelgroepen. Het begrijpen van deze behoeften kan een belangrijke bijdrage leveren aan een efficiënte content productie strategie en uiteraard eenvoudigere prioriteitstelling binnen het productie proces.

frontend en backend content

 

In veel gevallen gaat het wanneer we het over content hebben hoofdzakelijk over de communicatie boodschap die moet worden overgebracht voor de menselijke gebruiker. In de verschillende format disciplines, van tekst tot foto, video en afgeleide advertentie formats, hebben zich de afgelopen jaren een groot aantal erg specifieke methoden en input voorwaarden voor productie ontwikkeld. Opmerkelijk daarbij is de wetenschap dat dit zich volledig gefocusseerd heeft op de feitelijke afbeelding of zicht mogelijkheden en kracht ervan om de boodschap op de ontvanger over te dragen. Het zorgdragen voor het daadwerkelijk onder ogen krijgen van deze boodschap kreeg altijd aanzienlijk minder gedetailleerde aandacht .

In de afwegingsprocessen waar een koper vandaag de dag doorheen gaat, heeft het internet zich ontwikkeld tot een belangrijke influencer, om niet te zeggen de belangrijkste influencer voor product/aanbod selectie en oriëntatie. Om die reden is het belang van een goede SERP-ranking (zoekmachine resultaat pagina; SERP) enorm toegenomen. Deze trend is echter doorgaans volledig voorbijgegaan aan bedrijven in de asset productie industrie. Met als resultaat producten waarbij titels en meta-datering ontbreken, informatie die juist een enorme boost of bijdrage aan de web propositie of vindbaarheid zouden kunnen geven. Wij zijn ervan overtuigd dat het begrip van vooral de noodzaak hiervan een aanzienlijk onderscheidend vermogen kan opleveren. Dus het instrueren van je productie leveranciers met de juiste definities over hoe je producten geleverd wil krijgen kan je behoorlijk op weg helpen om te onderscheiden van je mede-aanbieders.

Content voor customer journeys of ontwikkeld voor specifieke persona’s is niet allen wat het menselijk oog ziet, een steeds belangrijkere rol gaat over het beeld dat de indexatie spider er van krijgt

Terug naar boven

 Digitale assets en mobile first gedrag

 

De afgelopen jaren hebben we een enorme toename van het gebruik van mobiele apparaten kunnen waarnemen.(en dan hebben we het niet over uitzondering als we het hebben over 84% en meer van het totale bezoekvolume). Dit is een gegeven dat we ook zeker niet mogen vergeten in onze content strategie en executie.

Wanneer het gaat om het beschikbaar maken van informatie voor en op mobiele apparaten dan staan doorgaans twee gedragspatronen centraal, die hun populariteit danken aan veelvuldig gebruik door het merendeel van de mobiele bezoekers.

Door het inzetten van die best-practice is je platform in staat om op een snelle en gebruiksvriendelijke manier informatie aan je bezoekers aan te bieden, waarbij de de bezoeker optimaal bediend wordt en de bounce-rates beperkt worden.

mobile first kenmerkt zich door snelle te scannen, relevante en rijke content waardoor je eenvoudig navigeert. Voorwaarde voor goede gebruik persona’s en customer journeys
 
Goede customer journeys voor persona’s met een voorkeur voor content consumptie via hun mobile device bedien je het best met cards en texts

Snelheid, Gemak en Relevantie

Door gebruik te maken van de twee interactie patronen, kaarten en tekst, kun je ervoor zorgen dat je doelgroepen hun informatie op de meest snelle en eenvoudige manier mogelijk krijgen aangereikt. Om ervoor te zorgen dat het vervullen van de verwachting de hoogste prioriteit is, houdt dan in gedachte dat “ vorm volgt functie” en “beschikbaarheid voor esthetiek” . Hiermee bedoelen we dat de service die je aanbiedt zo volledig, leesbaar en ondubbelzinnig mogelijk moet zijn, zelfs als dat betekend dat visueel wat minder aantrekkelijk wordt.

Terug naar boven

 Indexatie is snel aan het veranderen

 

De groei die we hebben gezien, met het doel en het gebruik, van internet heeft niet alleen invloed op de consumerende kant. Om echt zo relevant en dicht mogelijk bij de zoekopdracht te zijn, moeten zoekmachines zich ook aanpassen aan veranderende marktomgevingen. Vroeger, toen je kon volharden met uitstekende tekst en wat afbeeldingen, heb je tegenwoordig veel meer nodig dan alleen dat. Het gaat niet langer meer om de formaten alleen; mobiele ondersteuning, beveiliging en de mogelijkheid om met anderen te delen zijn onderdeel van de standaard geworden. Terwijl we ons nu in een (kunstmatige) intelligentie en voorspellende fase bevinden, is een volledige personalisatie en contextualisering een te verwachten volgende fase. Dit dwingt de indexatiecrawler uiteraard ook weer om slimmer te zijn en er anders te kijken. Zij zullen steeds meer kijken naar patronen en overlappingen of synergieën van inhoud en diensten en worden zo dicht mogelijk bij elkaar gepresenteerd.

Goed begrip van indexatie helpt de kwaliteit van content, persona’s en customer journeys te verbeteren

Terug naar boven

Vertalen van content naar customer journeys

 

Het opbouwen van een aanwezigheid op het web wordt al vele jaren gedomineerd door onderwerpen rond het maken van inhoud en SEO. De afgelopen jaren deed een nieuw fenomeen zijn intrede; Klantreizen. Er zijn veel verschillende definities gemaakt en evenveel methoden om ze te bouwen. Vaak vergeten we bijna het echte doel ervan. De reden om deze richting op te gaan is om de ervaring die (potentiële) klanten hebben met jouw merk of organisatie verder op maat te maken.Het draait dus allemaal om het herkennen van bepaalde klantgroepen (persona's) en het aanbieden van inhoud die specifiek op hen is gericht op basis van bepaalde posities en omstandigheden die ze in hun koopproces hebben.

customer journeys worden gevormd uit een unieke set van persona, content en context variabelen

Het herkennen en creëren van verschillende personatypes is een belangrijk uitgangspunt bij het definiëren van de contouren voor de boodschap die je wil overbrengen. Inzichten die niet beperkt zijn tot hun aandachtspunten vanuit een informatieperspectief zijn belangrijk, maar ook de communicatiekanalen van hun voorkeur hebben een aanzienlijke impact op jouw informatie behoeften. Het meest vergeten element binnen de constructie van klantreizen is de tijd / plaats en rol van een bepaalde call-to-action. Zonder dit wordt een goed resultaat en monitoring van de betrokkenheid onmogelijk. Aangezien verschillende persona's verschillende inhoud, verschillende kanalen (met hun specifieke inhoudsvereisten) en verschillende call-to-action kunnen vereisen, is dit een multidimensionale activiteit die grondig beheer en toezicht vereist om een ​​solide Return-on-Investment te garanderen.

Het vereist ook een andere manier om naar inhoud te kijken. Door contentfragmenten (korte contentelementen) te gebruiken en een logica te beschrijven die deze fragmenten met elkaar verbindt, kunnen bezoekers worden verleid om meer informatie te consumeren. Meer betekent niet noodzakelijk meer inhoud, maar kan ook een bepaalde frequentie van hetzelfde bericht betekenen. Deze aanpak zorgt ervoor dat de informatie beter in het geheugen van de bezoekers blijft hangen en stelt je in staat efficiënter over te stappen naar een manier van conversie of betrokkenheid.

Persona’s komen pas echt tot hun recht met op maat gemaakte ookwel contextuele content en uiteraard een helder call-to-action!

Persona’s komen pas echt tot hun recht met op maat gemaakte ookwel contextuele content en uiteraard een helder call-to-action!

Een van de meest 'vergeten' elementen bij het uitvoeren van klantreizen is het feitelijke gedrag of de handeling die je zou willen zien gebeuren als gevolg van het informatieverbruik. Deze call-to-actions dragen niet alleen bij aan het vervullen van een bezoekersbehoefte, het is vooral een toegangspoort tot een volgende reis. Online communicatie dient circulair georiënteerd te zijn, wat inhoudt dat je informatie stuk voor stuk aanbiedt, ook vaak verdeeld over meerdere sessies en soms verschillende devices. Allemaal gericht op een concrete actie, zoals een aankoop of hulp zoeken.

Variabele content en heldere call-to-action om Customer journeys voor verschillende persona’s echt te laten renderen

Er bestaat niet zoiets als een first-time-right customer journey of ervaring. Het meten van gedrag is erg belangrijk. Door in detail doelen voor elk contentfragment te definiëren, maar ook door de gedetailleerde resultaten die ze laten zien te monitoren, staat een basis voor verbetering je ter beschikking.

Terug naar boven

Customer Journeys en persona’s

Wil je meer weten over het opbouwen van customer journeys of Persona’s met je content? download onze gratis template