Inzicht, Analyse & Presentatie_filtered.png

Inzicht, Analyse en Presentatie >>>

Is voortdurende monitoring het kloppende hart van jouw organisatie?

In het snel veranderende ondernemingsklimaat is het hebben van de meest actuele informatie en inzichten van groot belang voor je bedrijfsvoering. Een goed proces om data om te zetten in waardevolle informatie hiervoor vereist een aantal keuzes maar vooral ook een goede verankering in je organisatie.

Wanneer we naar de grotere bedrijven kijken dan is het acteren op basis van solide onderzoek vaak een belangrijke voorwaarde. Immers een hoop afgeleide activiteiten dragen sterk bij aan de benodigde investeringslast. Voldoende reden om speciale afdelingen of competenties beschikbaar te maken die een dagtaak aan het vergaren van deze informatie behoefte hebben.

In het verleden was het onmogelijk om met iedereen in je doelgroep in gesprek te gaan en te verkennen welke behoefte speelde. Het was praktisch, financieel maar zeker ook technisch gezien onhaalbaar. Om die reden was het inzetten van statische berekeningen die een inschatting van de behoefte in een totale populatie maakten op basis van een representatieve groep (in aantal , gedrag of gebruik) een vertrouwde methode. Echter met de ontwikkeling van computer technologie en de sterke groei van rekenkracht en capaciteit hiertoe doet zich een heel nieuw scala aan mogelijkheden voor. Vaak benoemd als Big-Data analyses, kunstmatige intelligentie of andere analyserende- of voorspellingstechnieken.

Het gebruik van deze nieuwe methoden zorgen ook voor een ware disruptie in de onderzoeksindustrie. Het vertrouwde onderzoeksmodel wordt verruild voor een meer iteratief en snel op basis van a/b test principes gebaseerde methode van informatie vergaring. Aangevuld met de nodigde statische data uit andere onderdelen van de business maakt het inzichten en analyses beter geschikt voor het maken van zakelijke beslissingen. Ook is het de bron van een trend om veel van dergelijke activiteiten meer inhouse te gaan uitvoeren. Er ontstaat druk op de onderzoeksindustrie waarbij geijkte onderzoeksmethode het moeten afleggen qua doorlooptijd en rendement tegen deze agile onderzoeksmethode.

Onderzoeksvraag

Iedere onderzoeksactiviteit start doorgaans vanuit een helder geformuleerde briefing. Welke vraag vanuit de business ligt ten grondslag aan de activiteiten die we moeten gaan ontplooien, en waar moet dus exact een antwoord op gevonden worden. Vraagstelling is iets dat vanuit de organisatie geformuleerd moet worden. Vaak wordt vandaag de dag geroepen “ we nemen wel een data-analist in dienst” , maar daarmee heb je nog geen heldere onderzoeksvragen. Ook de analist speelt slechts een rol in het vinden van de juiste bevindingen.

 Data behoefte

Na het vaststellen van deze centrale vraag is het belangrijk vast te stellen welke data reeds voorhande is die richting de oplossing van de vraagstelling kan leiden. Hierbij speelt het zicht op de interne data bronnen, of een flexibele houding tav data collectie en de inrichting van triggers and tags een belangrijke rol. Het inregelen en beoordelen van deze voorbereidende taken nog voor de daadwerkelijke analyse kunnen gezien worden als de sleutel naar succesvolle analyse, aangezien belangrijke paden kunnen worden worden gedestilleerd die vervolgens tot een efficiënte collectie-operatie kunnen leiden.

Analyse

De daadwerkelijke analyse is in een dergelijk geval niet meer dan het volgen van de patronen en van daaruit het identificeren en beargumenteren van de afwijkingen. We gaan een niveau dieper analytische gezien als correlaties binnen grotere datasets moet worden gevonden. Dit zit meer aan de mining achtige kant waarbij een groot deel van de analytische kracht ontleend wordt aan reken/computerkracht. Onverwachte matches of percentile afwijkingen kunnen m.b.v. algoritmen worden geïdentificeerd, de menselijke hand besluit of er wat mee wordt gedaan.

 

Rapporten, Presenteren of Dashboarden

Het vergaren, analyseren en interpreteren van je data zijn de eerste stappen in het onderzoeksproces, daarna volgt een minstens zo belangrijke stap en dat is het presenteren van je bevindingen. Hiervoor zijn tegenwoordig een keur aan mogelijkheden beschikbaar. De centrale vraag hierbij is welke behoefte er binnen jouw organisatie heerst als het gaat om het efficient gebruik van de verkregen inzichten?

 

In de begin jaren 2000 was het presenteren van je bevindingen in een Powerpoint of Excel formaat een volledig geaccepteerde methode die tot nu toe nog steeds een standaard is voor menige organisatie. Het statische karakter en daarnaast uiteraard de sterke mate van bewerkelijkheid vormt steeds vaker een struikelblok in veel organisaties. Dit heeft doorgaans te maken met de enorme toegenomen behoefte aan near/real-time informatie. Een format dat Menig software fabrikant begon daarom al snel de functionele oplossingen te voorzien van rapportage of dashboarding functies in hun oplossingen. Denk hierbij aan tools die nu breed geaccepteerd zijn zoals bijv. google analytics. Maar ook zeer specfieke tools aLs bijvoorbeeld SEO, social media monitoring of CRM tools

Voorbeeld applicatie rapport/dashboard

Voorbeeld applicatie rapport/dashboard

De grote verscheidenheid aan applicaties en daarmee dus ook verschijningsvormen en verschillende presentatie formats komt de lees en interpreteerbaarheid ook niet altijd ten goede. De opkomst van dashboarding applicaties die als een filter over je verschillende databronnen kunnen worden ingeregeld zijn hot op dit moment. Van Klipfolio tot QlikView en PowerBI tot Tableau, allemaal tools die op een enorm gebruikersvriendelijke methode in staat zijn een presentatie schil te tonen van alle onderwerpen die voor het besturen van jouw business belangrijk zijn. Allemaal vanuit 1 structuur of visuele identity, met één patroon van presentatie van grafieken en tabellen en beschikbaar in de tijdsinterval en via het device/scherm van jouw behoefte.

 

Jouw eigen bedrijfs dashboards voor snel en consistent inzicht

Web statistieken

dashboard 2 campaign.png

Bedrijfs statistieken

dashboard 1 campaign.png

SEO statistieken

dashboard 1 campaign.png

Logistieke statistieken

dashboard 2 campaign.png

Onderzoek statistieken

dashboard 2 campaign.png

HR statistieken

dashboard 1 campaign.png

Campagne statistieken

dashboard 1 campaign.png

Social Media statistieken

dashboard 2 campaign.png
 

Terug naar boven

 

inzicht, analyse en presentatie