Digitale Transformatie_filtered.jpg

Digitale Transformatie >>>

Hoe ziet succes eruit?

Groeien in het digitale domein dwingt ons om erg zelfbewust te kijkenen zorgvuldig te kiezen welke kennis vaardigheden, talenten en ambities we verder ontwikkelen.

Digitale volwassenheids dimensies

Digitale volwassenheids dimensies

Business fundamentals

Waar technologie vaak wordt gezien als de game-starter, worden de echte succesvolle transformaties ingezet rond business en de optimalisatie ervan. Allemaal van boven naar beneden gereden. We zien de grootste impact komen van deze erkende behoefte aan verandering van bovenaf. Het begint echt met een goede en betrouwbare kijk op de daadwerkelijke digitale volwassenheidsfase van de organisatie. Hierdoor kunnen tijd, budget en middelen op de juiste manier worden toegewezen. Gangbare praktijk is echter dat veel organisaties niet echt weten waar ze aan toe zijn en ook niet waar ze aan moeten beginnen. Om die reden hebben in veel gevallen de minst onbekende mensen de taak om de weg te effenen. Daar wordt vaak de eerste fout gemaakt, IT als driver voor de bedrijfsverandering.

 

Delivery en Operations


Kijkend naar de markt van vandaag, het concurrentielandschap en niet te vergeten de impact en verstoringen die zijn geïntroduceerd door nieuwe technologische oplossingen, of die waarschijnlijk binnenkort zullen worden geïntroduceerd. Hierdoor is een hogere behoefte en prioriteit ontstaan binnen directieteams aan verandering. Grip krijgen op het onderwerp wordt vaak gestuurd door de wens om snel te meten en te handelen, KPI's, gerichte investeringen en toewijzing van mensen zijn manieren om deze verandering te faciliteren en managen. Maar het erkennen van de noodzaak om op een regelmatige en consistente manier te beoordelen hoe e.e.a. zich ontwikkeld, is net zo belangrijk als het begrijpen van het niveau waarop geopereerd wordt. Dit vraagt om zorg te dragen dat onderwijsprogramma's voor alle resources beschikbaar komen, niet alleen om functioneel te sturen, maar ook om de ambitie helder te maken en dit het doorvertalen naar persoonlijk functioneel niveau mogelijk te maken. Ten slotte, als je mensen weten win welke richting de organisatie wil bewegen, kunnen ze, met wat begeleiding, bepalen wat de beste route is om hun huidige en toekomstige rollen te vervullen. Vaak onthult dit de interne transformatieleiders die uitstekende veranderingsagenten voor je organisatie kunnen zijn. In tegenstelling tot het inhuren van externen die vaak niet als onderdeel van het team worden gezien en daardoor minder worden vertrouwd.

 

Organisatorisch design

De meeste organisatiestructuren worden vaak al jaren gebruikt en aangepast aan het tijdsbeeld. Allemaal doorgaans volledig gefocust op de traditionele waardeketens, het internet omarmen en daarmee een veranderend spel dwingt organisaties om anders te kijken naar hoe ze zichzelf hierop moeten organiseren. In veel gevallen worden de digitaal gestuurde bedrijfskanalen apart ingevuld naast de oorspronkelijke rollen. Meestal ook omdat ze worden gezien als incrementele bedrijfsmodellen. Dit is vaak van toepassing en het duidelijkst voor verkoop-, marketing- en financiële afdelingen. Maar in de praktijk is digitale transformatie afdeling-onafhankelijk. Elke afdeling en eigenlijk elke resource zal in de dagelijkse praktijk tot op zekere hoogte met deze verandering te maken krijgen. taken, zal het alleen een andere manier van werken afdwingen. En verandering betekent dat mensen moeten leren zich aan te passen. Iets dat tijd, begeleiding en ondersteuning nodig heeft. Daarom is het creëren van nieuwe rollen niet de oplossing. Het geeft misschien wat tijdelijke antwoorden, maar moet zeker niet als structureel worden gezien. Deze verandering betekent niet alleen een andere manier van werken, maar ook het besef dat rollen en hun verantwoordelijkheden opnieuw moeten worden ingesteld. Het feit dat het ook de mogelijkheid biedt om nieuwe bedrijfsmodellen te introduceren, is een neveneffect dat ook van invloed kan zijn op de manier waarop u zich organiseert. Maar nogmaals, dat is alleen de moeite waard als het een van de basisprincipes van het bedrijf is.

 

Technologie

In veel organisaties bestaat technologie al jaren. Het faciliteert vaak een zeer specifieke afdelingsbehoefte. Oplossingen die in veel gevallen op een silo-georiënteerde manier beheerd en onderhouden worden. In de huidige gedigitaliseerde economie maakt rekenkracht zeer data-intensieve analyses mogelijk. Hoe breder de datasets die je kunt analyseren, hoe beter de uitzichten op kansen en bedreigingen of operationele verbeterpunten. Om dat echter mogelijk te maken is het nodig om data uit de verschillende silo's te kunnen halen en breder beschikbaar te maken. Maar is uw systeemarchitectuur wel open genoeg om dat mogelijk te maken? Het betekent ook dat systemen en platforms verbonden zijn aan de buitenwereld met alle veiligheidsrisico's die daarbij horen. Dit vraagt ​​om een ​​andere kijk op technologie gebruik en -onderhoud, met name rond onderwerpen als beveiliging, compliancy, opslag, snelheid en inter-connectiviteit. Het vereist ook een andere mentaliteit van uw IT-personeel, die nu een cruciale rol spelen bij het beschermen en beschikbaar maken bij het te gelden maken van digitale bedrijfsmiddelen- of activa.

 

 

 digitale transformatie