Online activiteiten_filtered.jpg

Online activiteiten >>>

Wat is jouw domein autoriteit?

Gevonden worden tussen de overvloed aan content en informatie online is niet eenvoudig. Het dwingt ons om heldere keuzes te maken in waar we onderscheidend in willen zijn. Wat is het dat ons helpt gevonden te worden en misschien nog wel belangrijker, hoe krijgen we bezoekers enthousiast genoeg de dialoog met ons aan te gaan voordat ze afdwalen richting onze concurrenten?

Online activiteiten is een term waarmee we proberen een breed palet aan activiteiten samen te brengen. Allen activiteiten die een bijdrage leveren aan het verleiden van potentiële klanten een vorm van interactie, conversie of transactie met je organisatie aan te gaan. Het is ook een term die gegeven de hoge mate van innovatie en dynamiek in het digitale marketing landschap de mogelijkheid biedt nieuwe methode snel op te kunnen nemen. We hebben de grootste thema’s, die wij frequent zijn tegen gekomen, opgenomen en van de nadruk gelegd op de do’s en don’ts ervan wanneer je ze inzet.

 

Conversie vereist online zichtbaarheid

De regels die de afgelopen jaren golden voor het vaststellen van ranking posities van de zoekmachines zijn in hoog tempo veranderd. Veranderingen die een mogelijkheid hebben geboden om een route te creëren waarbij een flinke stap ten opzicht van de concurrentie kon worden gemaakt. Samen met deze groei kans ontstond tevens een behoorlijke toename van complexiteit en expertise waardoor ook ruimte ontstond voor verschillende service providers. Het werken met deze experts kan een enorme toegevoegde waarde opleveren, maar goed weten wat je moet uitbesteden en vooral dicht bij je moet houden is wat je het best vooruit helpt.

Adwords als je toegang tot traffic

Wat is een web platform zonder bezoek of traffic? Een alledaagse uitdaging waar veel organisaties mee worstelen. Het is een veelgehoorde gedachte dat het grotendeels te fixen is door regelmatig de looks aan te passen, maar dat voegt helaas maar bitter weinig toe. Het opbouwen van autoriteit kost tijd, tijd om de indexatie software in staat te stellen te bepalen dat jouw content het meest relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Helaas is het vanuit een bedrijfsmatig perspectief onmogelijk om maar te wachten op deze organische traffic. Zoekmachine advertising is in een dergelijk geval een goede optie om tijdelijk extra bezoekvolume aan je web platform bezorgen. Maar houdt daarbij wel altijd in gedachte dat het niet hebben van een heldere opvolging, duidelijke KPI’s en een doordachte set aan engagement triggers dit advertentie budget volledig nutteloos maakt

Personalisatie in verschillende vormen

Een van de meest onderscheidende factoren in succesvolle digitale operaties is het vermogen om gepersonaliseerde experiences voor je gebruikers aan te bieden. Over dit onderwerp is veel geschreven en gezegd, maar wat betekend het in de dagelijkse praktijk nu eigenlijk? Het zou een zekere mate van informatie uitwisseling moeten zijn die de gebruiker de indruk geeft dat voor hem relevante informatie of aanbiedingen op het moment waarop het voor hem van belang is. Deze contextuele relevantie zou de ultieme trigger voor conversie, engagement of zelfs een transactie moeten zijn. De mate van personalisatie kan ook precies de andere kant op gaan wanneer je bijvoorbeeld incorrecte data gebruikt of wanneer je minder bewust bezig bent met de AVG of andere privacy en compliancy regels.

Frontend content is King, en de backend dan ?

Vrijwel elke succesvolle online aanwezigheid is gebaseerd op het vermogen om op basis van echte storytelling de bezoeker aan je te binden. Dit betekend dat het gebruik van diverse content formats om de boodschap te communiceren op een consequente en synergetische manier is vormgegeven. Als we echter nog wat verder kijken dan blijkt dat het succes ook mede bepaald wordt door de mate waarin rekening is gehouden met verschillende schermformaten waarop de boodschap wordt geconsumeerd. Het opnemen van deze “Mobile first” gedachte in het content productieproces heeft dan tot gevolg dat er meerdere versies van een boodschap ontwikkeld worden. Maar hoe ga je dat dan precies managen? Dit is precies waar het ingewikkeld wordt, maar eigenlijk nog pas het begin als we daarbij ons ook beseffen dat we niet moeten vergeten de backend content, benodigd voor de indexatie software, te faciliteren.

 De kracht van samenwerking

Het is erg hot en happening als je vandaag de dag uitspreekt dat je de wens hebt een sterk eco-systeem voor jouw organisatie te bouwen. Maar wat beteken dat nu eigenlijk in praktisch opzicht? In veel marketing gedreven organisaties is het in detail definiëren en werken met segmentatie, doelgroepen en persona’s een soort van “holy grail”. Vaak onderbouwd met een enorme hoeveelheid onderzoeksbudget, alle vormen van marketing werden losgelaten op deze segmenten. Maar kiezen betekend ook het uitsluiten van segmenten. Dit is waar eco-system partnerships een belangrijke rol kunnen vervullen. Daarnaast spelen ze een uitermate belangrijke rol als fundamentals in je linkbuilding strategie of voor mogelijke content co-producties.

 Email, nog steeds een top conversie driver

Het wordt inmiddels al een aantal jaren geroepen dat email op haar retour is. Andere vormen van communicatie, zoals Whatsapp, messenger of zelfs Instagram en Snapchat zouden het medium gaan vervangen en ons afhelpen van de exploderende inbox stress. In de realiteit hebben we een explosie kunnen waarnemen van allerlei sociale samenwerking tools en platformen die allemaal naast en vooral met email onze dagelijkse werkzaamheden bepalen. Het herkennen van persona’s of zelfs profiel kaarten over deze verschillende sociale kanalen heeft bewezen erg complex te worden. Met als gevolg dat email gewoon als fallback scenario is blijven bestaan. Vaak gebruikt als primaire gebruikersnaam en een naadloze verbinding met verschillende profiel kaarten een interessante bron om ook over te schakelen op gepersonaliseerde en contextuele communicatie.

 Aanpassen en ondersteunen van generaties

Communicatie gaat in de kern over het vermogen om een conversatie tussen individuen mogelijk te maken. In een maatschappij die zich van een sterke local oriëntatie heeft ontwikkeld tot een globale scope was het wachten op een ingrijpende verandering in onze wijze van communiceren. De explosie van sociale netwerken, na de sterke groei van processing power in de vroege jaren 2000, heeft niet alleen geleid van het doorbreken van taalbarrieres. Het heeft onze communicatie ook ingrijpend veranderd doordat het ons in staat stelde te communiceren gebruik makend van beelden en video op het moment van onze keuze. Ontwikkelingen die onze honger naar informatie alleen maar groter hebben gemaakt. Een holistische en connected experience voor individuen is nog steeds geen norm omdat de meeste sociale platformen een beperkte mate van onderlinge uitwisselbaarheid bieden. Met alle negatieve psychologische uitdagingen zoals FOMO als gevolg kan het verder ontwikkelen van computing power en kunstmatige intelligentie een waardevolle bijdrage aan een nieuw tijdperk met zich meebrengen.

 Internet in 3 dimensies

Al in de jaren 90 sprak Mills Davis over de evolution van het internet. In de derde en vierde fase van zijn semantische golfbeweging beschreef hij hoe het internet zou bewegen richting kunstmatige intelligentie en de ontwikkeling van websites richting 3 dimensionale presentatie en interactie met mensen en objecten. Nu in 2002 die visie is toto leven gekomen. In in een groot aantal gevallen zelfs meer dan dat, de massa heeft ze omarmd voor communicatie en leerachtige toepassingen. Als we het over de adoptie van virtuele en augmented reality achtige toepassingen hebben dan moeten e concluderen dat de mate van rekenkracht nu pas op een niveau begint te komen dat groei voor de massa mogelijk wordt. Een fase die doorgaans gekenmerkt wordt door een enorme druk op bewijslast rondom solide business en use-cases. Er zijn wat voorbeelden beschikbaar maar het vergt nog steeds moet om hierin een leidende rol te nemen.

 

 

 online executions