Personalisatie

“Hoe haal ik het meeste uit personalisatie voor mijn business? ”

In de ontwikkeling van web experiences of zogenaamde klantreizen wordt veel gesproken over personalisatie. Wij hebben hierbij echter ervaren dat het vaak niet echt helder is wat er nu eigenlijk met die term bedoeld wordt. Veel verschillende interpretaties zijn mogelijk, en in alle eerlijkheid ook niet echt verwonderlijk. Het is juist dat bezoekers van vandaag tijdens hun browsing trips een zekere mate van personalisatie verwachten. Zeker in het geval dat zij websites bezoeken waar hen om informatie en voorkeuren gevraagd wordt. De mate van diepgang hiervan is bepalend in zo’n geval van de verwachtingen die men heeft.

 

Om die reden is het dan ook goed om te begrijpen dat verschillende niveau’s van data bewustzijn direct invloed hebben op de mate en diepgang van personalisatie. Deze niveau’s werken sequentieel en helpen niet alleen in het op de juiste manier aanspreken, maar geven je ook direct de juiste informatiefilters(automatisch) en presenteren de juiste content versies die het best bij je passen. En dat allemaal gebaseerd op een uit jouw gedrag geïnterpreteerde persona groep of specifiek klik gedrag.

Shapes_of_personalisation.png

digital native generaties | snelheid en flexibiliteit is uitgangspunt

Wanneer we het hebben over personalisatie, of het doel om meer klant georiënteerd te opereren, dan is het (h)erkennen van de verschillen tussen generaties een belangrijke factor geworden. Traditioneel opgeleid marketing management, vaak erg GRP en TV georiënteerd, moet behoorlijk ingrijpende veranderingen in de mediamix gaan aanbrengen. Gelukkig zijn we de tijd voorbij dat dit nog kon worden tegengehouden, maar desondanks nog steeds een onderwerp van discussie. Het internet en mobiel worden steeds dominanter als “brug” naar de consument en gaan daarbij in rap tempo de traditionele massa-communicatie kanalen voorbij. Daar komt bij dat de verwachtingen vanuit voornamelijk jongere generaties hen ook dwingen op een hele andere manier naar dit speelveld te kijken. Om daaraan tegemoet te komen is het verankeren van verandering en flexibiliteit in het hart van de strategie noodzakelijk. Want voordat je het weet ben je volledig van de radar bij je doelgroep klanten!

Meer weten over hoe je personalisatie in jouw communicatie kunt opnemen ?