Social Media
“Hoe kan ik mijn sociale activiteiten transformeren tot 1 geïntegreerde interactie? ”
Sinds de komst en acceptatie van de smartphone in de vroege jaren 2000, zijn sociale netwerken met een enorme snelheid geëvolueerd en gegroeid. Gemeenschappen in verschillende verbanden en vormen ontstonden naast de neiging van gebruikers om in toenemende mate alle soorten inhoud te delen die ze de moeite waard vonden terwijl ze hun leven aan de wereld blootstelden. Dit alles met een explosie van real-time en contextuele content tot gevolg.
Zoals elk zinvol kanaal dat actief door mensen wordt gebruikt, zijn de inspanningen voor het genereren van inkomsten en commercialisering van bedrijven in deze ruimtes ook aanzienlijk gegroeid, met veel goede maar ook een groot aantal slechte voorbeelden en executies. Omdat blootstelling nauwelijks enige vorm van controle biedt, kunnen bedrijven zich beter voorbereiden voordat ze deze ruimtes betreden. Hoge hoogtes zijn net zo dichtbij als diepe diepten met het risico op ernstige schade aan het merk of de reputatie van uw bedrijf. Je goed voorbereiden en je houden aan een gefaseerde, nauwkeurig gecontroleerde aanbieding, om te reageren en uiteindelijk de interactiemodus is de veiligste manier om de waarde van sociaal voor je bedrijf te ontdekken
Plan zorgvuldig je social exposure en zichtbaarheid
Laten we eens beginnen met het intrappen van een enorme open deur… zorg ervoor dat je vertrekt vanuit wat je al een tijdje doet in je (brand) marketing, PR en mediarelaties. Pas de regels en voorschriften toe die je hebt opgesteld en breid die regels gewoon uit tot wat de sociale kanalen je zouden kunnen bieden. Dit betekent dat je volledig kiest in de kanalen die je opent, ervoor zorgt dat je de juiste herkenbare kanalen tot je beschikking hebt, content die het beste werkt voor deze geselecteerde kanalen en een solide georganiseerd team dat kan omgaan met de moderatie en mogelijke escalaties die kunnen optreden. Uiteraard nauw op elkaar afgestemd of misschien zelfs onderdeel van je bestaande communicatie-, PR- of media-relatieteam.
Als je op alle bovengenoemde aandachtspunten een antwoord hebt, kun je beginnen met de daadwerkelijke luisteractiviteit. Leer hoe het kanaal zich gedraagt en welke communicatie en interactie gebruikelijk is. Als je eenmaal een goed begrip van die dynamiek hebt, zou je klaar moeten zijn om een aantal proactieve posts en reacties op reacties te starten. Leren over je waargenomen autoriteit en waarde binnen de kanalen of het kanaal dat je aanbiedt. Dit zal automatisch resulteren in de noodzaak om je communicatie op deze kanalen verder te plannen, wat de mogelijkheid opent om echt met je publiek te communiceren.
Afhankelijk van het succes (betekent aantal kanaalabonnees of actieve deelnemers / likes of reacties) wordt het automatiseren van dit proces belangrijk om een bepaald respons- en acteer kwaliteitsniveau te behouden. Nauwe verbinding met je backend-systemen kan dan helpen om dit kanaal verder te professionaliseren, wat ook een signaal is om deze kanaalactiviteiten verder te insourcen en weg te gaan of de rol van de serviceproviders die je mogelijk voor deze rol hebt aangenomen, te veranderen.
Hoe bescherm je je brand value en reputatie online?
Aangezien de snelheid op sociaal gebied extreem hoog is en uitdagingen van oprechte misinterpretatie of misschien nog erger opzettelijk dichtbij zijn, is een nauwlettend gecontroleerde activiteit om de merkwaarde en de reputatie van uw bedrijf of merk te bewaken cruciaal. Om deze monitoring goed te organiseren is het belangrijk ervoor te zorgen dat je de meeste trefwoorden waar je organisatie, merk of activiteiten online naar kunnen zoeken, binnen het gezichtsveld heeft. Deze sleutelwoorden moeten worden geschaald en toegepast op je monitoringwaarden, zodat je er correct naar kunt handelen. Dit kan verschillen per kanaal waarop ze worden gebruikt en waarop wordt gereageerd, evenals het gebruik van geautomatiseerde publicaties in andere domeinen via mogelijke RSS-feeds die je mogelijk aanbiedt. Met deze informatie en kwalificaties ingeregeld, moet je uitgerust zijn om aan de slag te kunnen gaan.
Dit is duidelijk niet iets dat je alleen vanuit je eigen organisatie kunt beheren. Veel mensen binnen je organisatie zijn zelf ook zelf actief op deze sociale kanalen. Door ervoor te zorgen dat je de maatschappelijke positie van de organisatie met je medewerkers zorgvuldig beheert en uitlegt en hen een gedragsrichtlijn geeft in deze kanalen, kunt je mensen verder aanmoedigen en laten groeien om via deze kanalen met je te communiceren. Een echt signaal van de ambitie om als bedrijf echt klantgericht te zijn!